TOG


image

Tog er på mange måter det beste transportmiddelet i Romania. Det er billig sett med skandinaviske øyne - selv på første klasse - og man opplever Romania på pulsen ved å komme i kontakt med medreisende.
Mellom storbyene er forbindelsene gode og raske, mens reiser på sidesporene tar lengre tid. IC eller ICN ( INTERCITY NIGHT ) er de beste togene, deretter INTERREGIO og REGIO. IC og ICN har som regel restaurantvogn,  - og dette er stedet å treffe rumenere på skinner. En tett kupevogn vil også føre til hyggelige samtaler etter et par halvtimer. Rumenere i tog tar gjerne opp samtaler først etter å ha observert hverandre et kvarters tid.
Det som kan by på overraskelser er reisetidene - der det renoveres kraftig. Høyhastighetstog skal inn på på alle hovedstrekninger og dette krever nye skinnesett. Og byggingen tar tid. Mellom Constanta og Bucuresti der uferdige renoveringsstrekninger hadde fartsrestriksjoner i fem år inntil alt kom på plass i 2011. Nå tar togreisen kun 2 timer på de togene som kjører uten stopp.
  • MAN KAN KJØPE TOGBILLETTER ONLINE .Dette fungerer utmerket. Mer om dette HER og lenger ned
  • Interaktivt javakart om jernbanenettet i Romania | KART

DAMPTOG
Romania har også damptog som kan chartres, og togentusiaster fra hele verden reiser til Romania for å bruke sin hardvaluta på slike opplevelser.Spesielt mange engelskmenn komemr til Romania for å oppleve en reise med gamle damptog.
BILLETTER
Vil man  kjøpe billetter på stasjonen skjer dette inntil 10 min før avgang og tidligst 10 dager før avreise., Utenfor Bucuresti kan billettkjøp være kronglete og uklar, spesielt hvis man vil sikre seg en sovevogn. men i prinsippet er alle logget på samme billettsystem - og hyggelige billettselgere kan forekomme.
Må du bytte billett, skal dette gjøres på samme sted og i samme luke som du kjøpte billetten. Noe annet vil bare bli krangling. Derimot kan du også få pengene tilbake eller endre billett uten videre om du går der du kjøpte billetten og dette er FØR opprinnelig avgang. En liten avgift kreves.
AUTOMAT ELLER ONLINE
IT-revolusjonen har endelig nådd Romanias jernbanesystem og alle stasjonene er knyttet opp til samme bookingsystem.
  • BILLETTAUTOMATER FINNES PÅ ALLE STORE STASJONER OM DU VIL UNNGÅ KØENE FORAN SKRANKENE.
Du betaler med internasjonale kredittkort eller rumenske sedler.
Romanias jernbaner heter CFR og har en glimrende nettside som gir bedre opplysninger om priser og forbindelser enn de nevnte tantene på stasjonen. Linken er www.infofer.ro  og fra hovedsiden klikker du den engelsk linken.
BILLETT PÅ NETT
Da det det rumenske togselskapet CFR startet opp med salg av togbilletter online , ble det ingen suksess. Systemet var så komplisert og byråkratisk at det var noen som kalte det " Ceasescu online " Siden dette ikke fungerte noe særlig, kom selskapet opp med billettautomater på de mest trafikkerte stasjonene, og sommeren 2010 ble dette en gedigen suksess.Kø for å handle med sure eldre damer i billettlukene kunne unngås, man fikk billetten direkte i handa ved å bruke sedler eller kort. CFR leide inn nye systemdesignere for nettversjonen sin, og i dag er det enkelt, greit og sikkert å kjøpe billetter til togene i Romania.
I dag kan man kjøpe togbilletter i Romania online inntil 24 timer før avreise.Hvis du bare vil ha togtider og prisinfo, går man inn på nettsiden | www.infofer.ro|  Siden finnes på mange ulike språk.
Du må registrere deg med navn og adresse for å benytte tjenesten. Adresser i utlandet er ok. Når du har registrert deg, kommer du ut av systemet og identifiserer deg med logginn på billettkjøpsiden. Reisealternativene for den aktuelle dagen kommer opp med nøyaktige priser.Etter å ha valgt en reiserute med antall personer, betaler man med kort verifisert sikkerhetsmessig.Du må skrive navnet til ALLE SOM REISER og du trenger ikke reise selv.
Billetten printes, men man kan også reise på BILLETTKODEN, men erfaringen tilsier at en printet kopi av billetten er det beste siden konduktøren godtar den der og da og ikke må tilbake til sin dataskjerm for å sjekke koden
Det gis mellom 10 - 15% avslag på reiser kjøpt online. Man kan IKKE kombinere denne rabatten med andre rabatter, som f.eks MINIGRUPPE som i Romania er fra to personer og opp. Denne rabatten oppnås kun på kjøp i luka. Uansett rabattene er omtrent like store.
Det er verdt å merke seg at billettene UTSTEDES KUN PÅ NAVN TIL ALLE DE SOM REISER - og at man MÅ VISE PASS ELLER ID-KORT SAMMEN MED DEN PRINTEDE BILLETTEN eller BILLETTKODEN. Man kan altså ikke reise med en billett utsted på et annet navn. En billett på et annet navn enn den som reiser, erstattes ikke.
Vil man annulere billetten, må dette omfatte alle som reiser på samme billett. Dette må gjøres ONLINE og man MÅ OPPGI EN GRUNN | MOTIV | for hvorfor billetten ikke benyttes. Man kan forklare seg på engelsk på formularet som finnes på betalingssiden.
Pengene overføres tilbake til betalingskortet. Det tar en uke.
TOG ER TRYGT
Rumenske kjente anser nattogene som utrygge og tilholdssted for berusede togbomser, men en billett på første klasse reduserer sjansen for å oppleve ubehageligheter. Og etter hundretalls reiser har vi ikke opplevd ubehageligheter av denne typen. Og vi reiser andre klasse.
Et eget togpoliti er også innført som er med togsettene på lengre avstander. Det er røykeforbud på alle rumenske tog. Boten for brudd er på ca 1000 nok. Det betyr ikke automatisk at loven overholdes i rommene mellom vognene. Alt er relativt i Romania.
Som alle andre steder i Romania gir det å reise rundt rom for små og store overraskelser. Passasjerer på første klasse må regne med å få besøk av selgere eller andre artister som stikker innom kupeen under opphold på større stasjoner. Men det trenger ikke alltid være uten sjarme; et helt orkester med gatemusikanter kan sveipe gjennom kupeen.
“NASU”
En ulovlig fadderordning forekommer fortsatt på de rumenske jernbaneskinnene. Ulojale konduktører selger billetter under bordet til reisende som vil reise halv pris. Ordningen er meget utbredt tross innføring av kontrollanter som skal sjekke andre kontrollanter. Men som forventet har de fleste impliserte blitt en del av samme faddersystem.
Vi fraråder alle å ha noe å gjøre med denne "ordningen". Det er ulovlig -  og som utlending vil du ha ekstra problemer med å forklare deg hvis man skulle bli tatt av en ærlig kontrollør.
FLERE TOGTIPS
Ta alltid en sjekk på nettsiden www.cfr.ro før du reiser.
Spesielt nyttig er denne siden hvis du skal ha forbindelser som ikke er direkte fra et sted til et annet. Internasjonale tog som f. eks kommer fra Cluj via Brasov til Constanta er ikke alltid registrert som tilgjengelig på den lokale stasjonen. Personlig har jeg tatt et nattog fra Brasov til Constanta som CFR-Constanta hevdet ikke eksisterte. Toget kom fra Cluj og hadde ikke Brasov som startstasjon.
Billettlukene på større stasjoner i Romania har tognumrene hengt over luka, så gå til rett luke for å unngå unødig køståing. De fleste ansatte snakker et greit engelsk. I Bucuresti er det egne luker for sovevogner, første klasse og utlandet.
Avganger og ankomster er tydelig merket på skilt i alle toghaller. Togstasjonene trekker til seg en del løse fugler og småkriminelle, så det er smart å være på vakt og ikke virke usikker og type euroturist. Men det er ikke mer mas i Romania enn i andre land i området.
Togsettene i Romania er stort sett oppdaterte og moderne. Restaurantvogner, trillevognservice, videoskjermer og kontakter til pc - alt er på plass helt eller delvis.
En ting derimot er alltid like elendig: Toalettene.Vi skal ikke gå i detaljer - men kritikken mot dette har vært enorm. Så sterk at regjeringen for et par år siden sa at togansatte som ikke vedlikeholdt toalettene, ville miste jobben. Inkludert kondultørene. Og resultatet? Ingen vesentlige endringer, kun unntaksvis på IC. Forbedringsordningen er basert på at passasjerer klager til konduktøren først, og deretter skriftlig til CFR - og alle som kjenner rumenske papirmøller skjønner at dette er en bortkastet tidtrøyte. Derfor renner det utover fortsatt på rumenske togtoa.Så bruk stasjonstoan.
For et par rumenske statsbudsjett siden økte togprisene med nær 40% grunnet sponsorkutt fra den rumenske stat, men i NOK er det fortsatt svært billig å ta toget. Noen avganger blir kansellert på vinteren, men sommerstid er rutetabellene  tilbake i det vante på grunn av en storsesong langs kysten og i fjellene.
Det ryktes at CFR planlegger å sette ned prisene for å få passasjerene tilbake. I alle fall har de noen ganger tilbud for familier. I høytidene spesielt påske settes det inn flere ekstratog. Men regn ikke med at selger oppgir rabatter, spør først. Spesielt kan MINIGRUPPE være interessant siden rabatten gjelder også for to som reiser sammen.
FLERE PRIVATE TOGSELSKAPER HAR ETABLERT SEG I ROMANIA I PERIODEN 2013 - 2015. DISSE ER BILLIGERE OG HAR NOEN GANGER BEDRE STANDARD ENN CFR. HER ER NOEN AV SELSKAPENE:


http://tren.transira.ro/

http://www.regiotrans.ro/
og vår egen favoritt:
www.softrans.ro
Skulle  du finne forbindelsen dårlig, vil det alltid være et busstilbud på samme strekningen rett utenfor eller i nærheten av togstasjonene.

Media om Romania

www.romaniareiser.com

www.romaniareiser.com
Mangalia

Therme Bucuresti

GURA PORTITEI ROMANIA

GURA PORTITEI ROMANIA
Det rumenske Donaudeltaet er Europas største våtmarksområde med et unikt fugle- og dyreliv.

FAGARAS ROMANIA

FAGARAS ROMANIA
Fagarasfjellene er det ultimate av rumensk alpine landskap. Her finner du også "verdens herligste vei" ifølge engelske TOP GEAR

Donaudeltaet Romania

NYTT INNEN TURISME

BESØK ROMANIA | visitromania.no

BESØK ROMANIA I 2016 !

www.visitromania.no | " Romania er en reise verdt - tar du en tur? " | Norsk reisebyrå med Romania som spennende reisemål | Promopresentasjon varighet 03:44 |

Posted by Destinasjon Romania on 8. desember 2015